No 2030.gada Latvijā plānots jauns Ceļu nodoklis: visdārgāk maksās videi nedraudzīgo automašīnu šoferi, kas brauc bieži

Foto – Pexels

No 2030.gada Latvijā būtiski mainīsies ceļu infrastruktūras nodeva, to paredz otrdien, 4.martā valdībā apstiprinātais jaunais Ceļu nodevu likums.

Šīs izmaiņas tikušas veiktas, lai atbilstu Eiropas Savienības direktīvu prasībām. Un šis jaunais normatīvais regulējums noteiks kādu ļoti būtiski atšķirību no līdz šim spēkā esošā. Tiek uzskatīts, ka šī reforma veidos taisnīgāku un videi draudzīgāku transporta sistēmu.

Saskaņā ar Ceļu nodevu likumu, sākot jau no 2030.gada tiks ieviesta Ceļu infrastruktūras nodeva, ko transportlīdzekļa īpašnieks maksās par valsts autoceļu infrastruktūras izmantošanu. Ko tas reāli nozīmē? Tas nozīmē, ka šīs nodevas apmērs reāli būs atkarīgs no nobrauktā attāluma un transportlīdzekļa veida, ieviešot principus “lietotājs maksā” un “maksā piesārņotājs”.

Foto – Pexels

Likums paredz, ka ceļu nodeva sastāvēs no trīs galvenajiem “vaļiem” – infrastruktūras lietošanas maksas, maksas par satiksmes sastrēgumiem un maksas par gaisa, trokšņa un CO2 emisijas piesārņojumu.

Lasi vēl: Tas sāksies no ceturtdienas: meteorologs Toms Bricis šonedēļ visā Latvijā sola patiešām iespaidīgu siltumu

Latvijā pašlaik tā saucamā vinjete obligāta ir kravas mašīnām, kas smagākas par 3 tonnām, un to jāmaksā ir neatkarīgi no nobrauktā attāluma. Paredzamās izmaiņas, kas stāsies spēkā 2030.gadā, attieksies uz kravas auto virs 3 tonnām, turklāt bezemisiju kravas transportlīdzekļi (elektroauto) tiks atbrīvoti no autoceļu lietošanas nodevas neatkarīgi no to masas. Paredzams, ka tas veicinās videi daudz draudzīgāku transportlīdzekļu izmantošanu. Nodevas likmes tiks aprēķinātas, ņemot vērā konkrētos datus.

Likums arī nosaka iespēju pašvaldībām ieviest normatīvo regulējumu un noteikt nodevu par ielu, izņemot tranzīta ielas, lietošanu M (vieglās automašīnas), N (kravas automašīnas), O (kravas automašīnu piekabes) kategorijas transportlīdzekļiem un traktortehnikai, ja pašvaldības teritorijā pārsniegts gaisa kvalitātes normatīvs, ko rada transportlīdzekļi.

Foto – Pexels

Jaunajā likumā ir ietverta informācija par ceļu infrastruktūras nodevas maksāšanas veidiem un kārtību, kā arī prasības pakalpojumu sniedzējiem. Tāpat tas nosaka nodevas aprēķināšanas kritērijus, kārtību un apmēru, kā arī tās iekasēšanas un administrēšanas procedūru.

Pēc likumprojekta apstiprināšanas valdībā tas tiks virzīts izskatīšanai Saeimā.